tirsdag den 29. januar 2013

Cremelinser med hindbær

For mig er cremelinser som et flashback til Horsens sygehus hvor jeg i 2004 fødte min førstefødte en onsdag eftermiddag sidst i marts -og den gang boede man på "patient hotel" i hele 5 dage inden man blev "smidt ud". Mindet om creme linserne er, at vi fik dem til eftermiddags kaffe hver eneste dag.
Nu tænker du nok at det blev for vammel med sådan een hver dag..men jeg gjorde det slet ikke!!-og jeg kunne sagtens spise 2 ..

Jeg har ikke hverken lavet dem eller spist dem siden -men tit drømt om hvor gode de rent faktisk var..

Så selvom jeg, da jeg modtog pakken fra Dr.oetker med kagecreme og hindbær ekstrakt straks tænkte på fastelavneboller, så blev det til creme linser :)

Jeg vil sige de var svære at tage billeder af -de forsvandt som dug for solen, så de er hermed godkendt af min familie også! Jeg bagte store og små og brugte mine muffinsforme til det..

 
Cremlinse med hindbær

Mørdej:
200g koldt smør
300g mel
2 spsk sukker
1 æg
2 spsk koldt vand

bland mel og sukker og smulre det kolde smør godt ned i. Tilsæt æg og vand og saml hurtig dejen, som pakkes ind og hvilder ½ time på køl inden brug.

Rul dejen ud til ca 3 mm og udstik cirkler som lægges i en smurt muffinsform.

Creme: Jeg brugte Dr.Oetkers fast kagecreme, men lav den selv evt:
½ L mælk
½vaniljestang
3 æg
125g sukker
30g mel

Kog mælk og vanilje korn+stang op og lad det stå under låg mens du pisker æg og sukker godt.
Kom mel i æggesnapsen og pisk godt imens du hælder den varme mælk ned til æggene.
Hæld det tilbage i gryden og giv det er opkog under omrøring. Tag det af varmen når det koger og tykner. Sæt det til afkøling.

Jeg tog havldelen af pulver-cremen og kom 1 tsk hindbær ekstrakt i cremen inden jeg fyldte mine linser og bagte den 12-15 min ved 180 g :)

1 kommentar:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...