onsdag den 1. februar 2012

Sådan skærer du en kage i bunde

Jeg bager og afkøler kagen inden jeg går igang.

Jeg bager som regel en hel kage og skærer den i 3 bunde.
Jeg bruger en trekant som er 1½cm høj og egentlig beregnet til bordskåne, men jeg har lagt beslag på den til mine kagebunde. Jeg bruger en takket brødkniv, som jeg lægger fladt på trekanten og får derved den samme tykkelse hele vejen rundt.

Når første bund er skåret løfter jeg kagen til enten et nyt stykke bagepapir, eller som i dette tilfælde, ved siden af den første bund. Det kommer an på kagens størrelse om de kan være ved siden af hinanden eller ej.

Jeg ligger kagerne på en rist med bagepapiret i mellem. En plastpose over og så pakker jeg dem ind i rene viskestykker inden de ryger en tur i fryseren evt eller venter på at blive lagt sammen

Kage, pakket og klar til fryser.

Når jeg skærer bunde bliver der altid noget tilbage. Det kommer jeg i en plastpose og bruger til cakepops :)

Der er mange måde at dele en kage på: 
Nogle bruger et trick med en sytråd, hvor man skærer hele vejen rundt og kommer sytråden i randen og på den måde trækker den igennem og får en bund.
Nogle bruger en kagedeler, der ligner en stor oversize ostehøvl og som de trækker gennem kagen og får bunde på den måde.
Andre igen bager deres bunde enkeltvise.. min er bestemt ikke den eneste rigtige, men den virker bedst for mig :)

3 kommentarer:

  1. Hej Lene - tak for alle dine altid søde kommentarer på min blog. Og tak for en sød blog at hygge sig med her.

    Godt tip med bordskåneren under, det snupper jeg. Når jeg skærer kage i bunde bruger jeg som regel min forskærerkniv, da den kan nå hele vejen (i mange tilfælde) og ikke har takker. Så synes jeg, der er færre krummer.

    SvarSlet
  2. Tak for tippet. Jeg må hjem og finde noget på ca. 1½ cm tykkelse... Jeg skærer på øjemål, og nogle gange er det ikke helt godt :-(

    SvarSlet
  3. Velbekom Julie, jeg er glad for du hygger dig her på bloggen. Jeg syntes det er rigtig hyggeligt hos dig også..og så kreativ du er :)

    Nanna, mit øjemål er SLET ikke godt ;) så jeg måtte jo finde på noget .. og det virker rigtig godt.

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...