mandag den 11. april 2011

Clara's dåb vol. 2

Til kaffen hører der sig kransekage til i vores familie og efter som det er min mor og jeg der laver dem, så blev vi enige om en kransekage kurv. Jeg syntes de er så søde og selvfølgelig skal der et rødt bånd på :



Der findes et væld af kransekage opskrifter på nettet og det er bare at gå igang :)
Min kransekage opskrift kommer her:

1 kg kransekage masse xx  -jeg køber det hos min bager.
700 g sukker
200 g æggehvide

Massen varmes i en gryde mens sukker og hvider røres i. Massen smides i fryseren og tages op umiddelbart inden den skal bruges.

Vi bager i ringe som min bedstemor og hendes svigerinde købte i fællesskab under krigen, så de er lidt slidte og enkelte er lidt skæve i det..men det er jo ren nostalgi!! Vi smører dem med blødt smør og pudre dem i rasp, som vi plejer at si. Kransekage massen kører vi gennem kødhakkeren i den største stjerne der et i småkage jernet. Når de er bagt kommer vi formene over på våde håndklæder for at køle ringene hurtig af og give dem et chok så kagerne løsnes. Det virker dog ikke altid og så må vi lirke, prikke og vrikke kagerne ud med en kniv uden at ødelægge dem.

Når de er kolde kan de sprøjtes med royal icing

(Hvis du vil lave små toppe, skal du komme mere æggehvide i og komme massen i en sprøjtepose for at kunne presse det ud. Brug en stor stjernetyl og kom en mandel, coctailbær eller en hasselnød på toppen inde de skal bages. Når toppene er kølet kan man dyppe bunden i en gang smeltet chokolade, det smager rigtig lækkert..)


Vi bager ca. 11-13 min i en god varm ovn ved 200 grader.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...