onsdag den 5. januar 2011

Fastelavnsboller med creme

Jeg var nede at handle den anden dag og da jeg gik forbi brødsalget var der fastelavnsboller.. Det satte griller i hovedet på mig og jeg måtte bare igang -selv om der stadig er 2 hele måneder til fastelavn. Det ligger ret sent i år.. Jeg startede med at lave en god vanilliecreme og jeg bruger opskriften fra "anerkistens ægte kagebog" som jeg syntes er rigtig god. Bogen kan du købe HER og også "pausekage" som jeg selv ønsker mig ;)

Min egen fortolkning af kagecremen er:
½ l mælk koges med ½-1 stang vanillie og sættes til at trække en 10 min's tid under låg, mens 3 æg og 125 g sukker piskes meget luftigt og til sættes 30 g mel, der også piskes i..
Vanilliestangen tages op og kornene skabes ud og ryger tilbage i mælken, som piskes i æggene inden det hældes tilbage i gryden og koges op imens man pisker på livet løs :)

Jeg lavede cremen dagen før og satte på køl så den var klar.. så lavede jeg dejen efter denne opskrift, som jeg ikke er sikker på hvor stammer fra..

Fastelavnsboller:

1 dl mælk
100g smør
25 g gær
350g mel ca
25 g sukker
1 æg
½ tsk salt
1/4 tsk kardemomme

Smelt smør i mælken og afkøl til "lillefinger varm" inden du rører gæren i mælken.
bland mel, sukker, salt og kardemomme i en stor skål (hold lidt af melet tilbage) og slå ægget ud i også..
hæld mælken i lidt af gangen og ælt det sammen.
Lad dejen stå en times tid med et klæde over og hæve inden dejen skæres ud i 12-16 stykker, der rulles godt flade og fyldes en klat vanilliecreme i, inden den lukkes godt til. Sættes på bageplade med samlingen nedad og efterhæver et kvarterstid. Jeg penslede dem med en sjat kold kaffe inden de røg i ovnen i ca 15 min på 200 grader

Jeg lavede en dobbelt portion dej og fik 48 boller ud af det og mængden af creme passede på en prik.

Hjemmelavede fastelavnsboller med vanilliecreme

Hvert barn pyntede sin egen og fik dem som en lille dessert efter aftensmaden. "Må vi kun få een??" -og ja det måtte de!! "må vi få en i morgen til morgenmad??" -og nej det måtte de så ikke!!
..hvilket da er total snyd ;)


3 kommentarer:

  1. Hihihihi lyder som noget mine unger kunne finde på at sige !!!

    Hmmm mon ungerne vil klædes ud i år ?....

    Hyggehygge
    Marianne

    SvarSlet
  2. he he, ja men de smager altså også bare så godt.. eller smagte for vi spiste de sidste til eftermiddagskaffen!! så jeg må igang igen, snart

    Jeg er næste sikker på de vil klædes ud.. Den mindste her, skal være BI og de to store er heldigvis ikke begyndt at tænke på det endnu :)

    Lene

    SvarSlet
  3. Jeg ELSKER fastelavnsboller!!! Og ja - fastelavn ligger mega sent i år, men jeg glæder mig nu alligevel til at lave dem.
    Jeg har tilbudt at lave til børnehaven og det bliver formentlig denne opskrift, da den minder meget om min gamle, som jeg desværre har smidt væk :-(
    Du må sige til hvis du kommer på gode ideer med pynt af disse boller. Jeg håber på at kunne lave 20 forskellige :-)

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...