søndag den 19. december 2010

Hjemmelavede flødeboller ala juletræer

Idag har vi lavet dagpl.mor Tove's 4. søndag i advent gave :)  Hun skal have hjemmelavede flødeboller.. Jeg fandt en del opskrifter på dem, men valgte Sif's som den der skulle afprøves først..

Jeg skar en rulle marcipan ud i skiver af  ½ - 1 cm tykkelse, bare de er nogenlunde ens -og bagte dem i 7 min og lod dem køle af. (jeg lavede dem igår og de har overnattet i en kagedåse til idag)

2 bægere past.æggehvide (3 hele hvider)
150g melis
2 tsk vanilliesukker
en skål der mindste klarer en liter

Piskes på mellemste hastighed over vandbad (av fingre!!) med en elpisker ;)  Pisk 7-8 min til den bliver stiv nok til at kunne lave toppe (stik en ske i og træk den langsomt op -så skulle du gerne have en top af marengs) men stop ikke med at piske!!
Pisk yderligere efter du har taget skålen op af vandbad, til massen er kølet af.. 5-6 min ca..og så skal toppene gerne blive stående når du trækker skeen op..
Kom det i en sprøjtepose og lad flødebundene stå et pr timer, til der er dannet en overflade inden du overtrækker dem med smeltet chokolade..

Det eneste dårlige ved denne opskrift er at der er ALT ALT for lidt!!     NAMME NAM!!!

Jeg fik 9 juletræer ud af portionen og her ser du de 4 som Tove skal have i adventgave i morgen :)

Grønne flødeboller :)


2 kommentarer:

  1. Hvor er de bare skønne!
    Det er da helt sikkert noget der skal prøves af en dag...

    SvarSlet
  2. Tak Bianca. De smager så fuglene synger :)

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...