søndag den 14. november 2010

Flødeostelagkage..

..en uimodståelig trang der har meldt sig!! -og Karolines Køkken blev terpet igennem :

150g fuldkorns kiks
75g smør

Smøret smeltes og kiksene smuldres deri og blandes. hældes i springform på ca 20 cm.

4 blade husblas
200g flødeost
2 past blommer
2 past æggehvider
2 dl creme fraice
1 tsk vanillie sukker
1 spsk citronsaft
1 tsk revet citronskal (brugte jeg ikke)
50g flormelis

Læg husblas i blød i koldt vand. Rør flødeost, æggeblommer, creme fraice, vanilliesukker, flormelis, citron og citronskal sammen. Smelt husblassen i en lille skål, afkøl den lidt og hæld den i ostemassen under kraftig omrøring. Pisk hviderne stive og vend i massen, som hældes over kiksebunden -står på køl til næste dag (Det tog ca 4 timer for min kage at stivne, hvilket var heldigt for mig, namme nam!!)

1 glas syltede kirsebær incl saft
4 blade husblas

Hæld saften fra kirsebærene (pynt kagen med bærene) og bland op med vand til der er 2½ dl. Udblød husblas, smelt det og bland med saften. Hæld det over kagen når geleen begynder at stivne. Abrikoser fra dåse kan anvendes i stedet for kirsebær..
(ville komme saft i gryde og smelte den udblødte husblas i det)






Jeg snød og lavede ikke pynt på min kage (jeg skulle hurtigst mulig SMAGE den).. Jeg kommer bare lidt amarena kirsebær og lidt saft over ;)

2 kommentarer:

  1. Ser altså flot ud !!!!!


    Hyggehygge
    Marianne

    SvarSlet
  2. :) også min yndlingskage
    jeg kommer bare lidt extra i bunden ( det lærte jeg af min mor )

    2- 3 spk brun farin, 2 tsk kanel og
    1½ tsk vaniliesukker + ca 50g ekstra smør

    Det giver bunden og kagen ekstra ++ her hos mig

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...